Choć można nie zdawać sobie z tego sprawy, to osoby trudniące się reklamą funkcjonują w społeczeństwie od wielu wieków. Jednak dopiero od XIX wieku specjaliści zbierają się w zorganizowanych grupach. Tak powstała agencja reklamowa.
Zadania
Przedsiębiorstwo reklamowe ma wbrew pozorom bardzo szerokie pole działania. Agencja reklamowa najczęściej zajmuje się:
- tworzeniem i realizacją reklam,
- opracowaniem mediaplanu,
- zarządzaniem budżetem przeznaczonym na reklamę,
- rozwojem strategii promocji,
- dostosowaniem promocji do środków przekazu i narzędzi komunikacji,
- analizą rynku,
- analizą skuteczności reklamy.
Nadrzędnym celem jest takie wprowadzenie nowej marki, produktu lub usługi na rynek, by uświadomić konsumentów ich istnienie. Służą także pomocą w zwiększaniu zasięgu przedsiębiorstwa i pomagają w lepszej sprzedaży reklamowanego dobra.
Specjalizują się one w różnych obszarach, np. istnieją agencje wyspecjalizowane w promocji w social mediach, czy organizatorzy eventów. Rozległość branży sprawia, że agencje nie stosują jednej uniwersalnej metody promocji, tylko są skazane na poszukiwania nowych rozwiązań i wykazanie się kreatywnością.
Działy
Sprawnie działająca agencja reklamowa dzieli się na podzespoły. Oprócz tradycyjnych działów HR, IT czy księgowości, wyróżnia się także dział kreatywny, który odpowiada za tworzenie treści, dział strategiczny, zajmujący się badaniami i analizą rynku. Istnieją także działy social media i graficzny. Niektóre agencje decydują się na outsourcing niektórych kompetencji. Na przykład w zakupie mediów mogą pomóc tzw. domy mediowe.